Hemsidormedmera_Logotyp_Mobil_2017

Varför behövs en hemsida?

I uppstarten av din verksamhet, när du skapar din marknadsplan (som en del av affärsplanen) är det viktigt att analysera målgruppen. För att veta var just ditt företag hittar sina kunder! Samtidigt blir det tydligare var företaget bör och ska synas och hur produkter och tjänster kan presenteras.

En vanlig fråga i denna "processen" är ifall det verkligen behövs en hemsida eller om det går att nå kunderna via gratisforum såsom Facebook och Instagram? För att besvara den frågan, vill jag ge ett exempel hämtat från en av mina kunder: form&flora Trädgårdsdesign i Viken som drivs av Cecilia Tidstrand.

 

form&flora Trädgårdsdesigns startsida

Cecilia har många följare via Instagram, där hon delar med sig av inspiration och kunskap dagligen. Det är även via denna kanal som de flesta nya uppdrag eller förfrågningar dyker upp - förutom genom rekommendationer förstås! Så varför hjälpte jag till att skapa en ny hemsida förra året? Jo, för att

  • en hemsida ger företaget en bra och professionell bas att utgå ifrån
  • alla potentiella kunder har inte Instagram (eller andra sociala medier)
  • en hemsida kan företaget länka till och från - vilket ger ett bra sökresultat (via Google)
och sist, men inte minst
  • på en hemsida kan företaget presentera information på ett mer övergripande sätt, där all information såsom tjänster, referenser och eventuella priser är samlat
Tydliga rubriker, inbjudande (och klickbara) bilder och mer information kring det aktuella temat. Detta är ett exempel på hur du kan presentera företagets tjänster på din hemsida.
Att länka till en artikel eller ett reportage är ett exempel på inslag på en hemsida. De här bilderna kommer från senaste numret av Allers Trädgård (nr 7-8 2017), där trädgårdsarkitekt Cecilia Tidstrand från form&flora Trädgårdsdesign gav bra tips! Det här underlaget har jag skapat - som ett exempel!
Att länka till en artikel eller ett reportage är ett exempel på inslag på en hemsida. De här bilderna kommer från senaste numret av Allers Trädgård (nr 7-8 2017), där trädgårdsarkitekt Cecilia Tidstrand från form&flora Trädgårdsdesign gav bra tips! Det här underlaget har jag skapat - som ett exempel!

En företagssida på Facebook kan också innehålla mycket information och bilder, men precis som med Instagram finns viss risk att du missar de som inte har - eller vill - använda sig av Facebook...

Har du en hemsida till ditt företag, eller använder du/ni er endast av Facebook eller Instagram?

 

Kommentera gärna: