Hemsidormedmera_Logotyp_Mobil_2017

Tips för att komma igång med en ny hemsida; del 3

Nya tips i "Kom igång med en ny hemsida"!

Den här gången ligger fokus på bilder och text till hemsidan. Sidhuvudet har redan fått sin utformning, med företagets logotyp och eventuella extra "call-to-action"-knappar, som exempelvis en ringsymbol (för det företag som vill leda kundkontatkten via telefon).

Du har namngett dina olika menyval till hemsidan och valt att presentera eventuella underkategorier med "rullgardiner" eller genom att ha klickbara bilder, ikoner eller länkad text.

Det jag vill börja med att lyfta fram i det här steget är, att hela tiden växla mellan den s.k. skrivbordsversionen; så som hemsidan kommer se ut på en datorskärm och mobilversionen; så som merparten kommer att möta din hemsida, dvs. genom mobiltelefonen eller "plattan".
 

Växla alltid mellan skrivbords- och mobilversion när du jobbar med din hemsida
Växla alltid mellan skrivbords- och mobilversion när du jobbar med din hemsida

När du ska presentera text på hemsidan bör du först ha funderat klart kring målgruppen för dina produkter och tjänster. Du bör tänka på att lyfta fram värdet av vad dina potentiella kunder får genom att handla hos dig eller anlita dig - inte bara vad du kan erbjuda! Hur menar jag nu? Jo, försök att formulera dig i korta meningar och gärna i punktform. Lyft fram en lösning på ett problem, ett erbjudande som din kund inte kan motstå - och som ger en igenkänningsfaktor! 

Lyft fram allt som du kan göra med kameran, i stället för att beskriva alla tekniska egenskaper...
Lyft fram allt som du kan göra med kameran, i stället för att beskriva alla tekniska egenskaper...

Om du med långa meningar och tunga textavsnitt beskriver allt som du och företaget kan och vill erbjuda; med allt från tekniska termer till prisinformation - kommer troligen din potentiella kund att tröttna.

Kanske det är bättre med en enkel FAQ tillgänglig på startsidan, så att kunden snabbt får svar på vanliga frågor? Eller starta en Chatt-funktion? Läs mer via Hemsida24 hur det fungerar!

Det som däremot alltid är bra att ha är möjligheten att läsa mer,; en slags fördjupning för den som önskar! Då är det viktigt att göra det enkelt att ta nästa steg - för möjlighet till mer information, att boka ett möte eller kontakta företaget!

Ett sätt att arbeta med text på ett intressant sätt är s.k. "Storytelling" - något som jag tänkte lyfta fram lite senare i bloggen...


Tips! Du som redan varit igång med företaget en tid och som kanske uppdaterar eller gör om din hemsida; fråga dina kunder varför de handlat hos dig eller anlitat dig! Använd kundernas formuleringar och ordval för att lyfta fram både produkter och tjänster. Detta skapar trovärdighet och ger tyngd till din egen information/påståenden på hemsidan. 

Klicka på "Läs hela inlägget" för att läsa mer!

"En bild säger mer än tusen ord". Ett uttryck som jag använder mig av om och om igen! Är det något som jag tycker att du bör satsa på till din hemsida och till all kommunikation (via sociala medier och i annonsering) så är det just bilder.

En bild säger mer än tusen ord. Här ett exempel från fotograf Ateljé Lenas blogg!

Du som inte har egen bildbank, eller kanske kan få tillgång till en bildbank för de produkter du säljer, har olika sätt att lösa bildfrågan:

  • Anlita en duktig fotograf
Du som vill få tips i Nordsvästra Skåne är varmt välkommen att höra av dig till mig för rekommendationer.
  • Sök bilder i gratisbildbanker
Se länkar i tidigare blogginlägg
  • Köp bilder via en bildbank, såsom Shutterstock
Exempel på en bild som kan användas på en hemsida (eller blogg) som handlar om styrketräning, viktminskning, hälsa eller för att symbolisera målmedvetenhet - att orka lyfta mer och mer!
Exempel på en bild som kan användas på en hemsida (eller blogg) som handlar om styrketräning, viktminskning, hälsa eller för att symbolisera målmedvetenhet - att orka lyfta mer och mer!

Nu har vi kommit fram till det moment då du rent praktiskt skall placera bild och text på din hemsida. Något som också kräver sin tid... Därför sparar jag detta moment till del 4 - som presenteras om en vecka!

Fortsatt lycka till!
hälsar Ulrika

Kommentera gärna: