Hemsidormedmera_Logotyp_Mobil_2017

Att guida besökaren vidare

Konsten att guida besökaren på bloggen eller hemsidan vidare

Har du många bloggläsare? Har du bra trafik till hemsidan? Så bra! Vet du även vad besökaren på din blogg och/eller din hemsida gör, när de läst klart? Går de vidare till ditt senaste erbjudande? Anmäler de sig till kursen som du berättar om?

Om du svarat JA på dessa frågor kan jag bara säga grattis! Om inte, så kan det vara läge att fundera på hur och till vad som du vill guida dina besökare!

Hur menar jag guida? Jo, alltså det nästa steget inne på bloggen och/eller hemsidan, som du önskar att besökaren skall ta! 

  • Vad vill du ska hända efter läsaren har besökt bloggen?
  • Vill du locka till kontakt, till ett köp eller till spridning av information?
Dessa frågor bör du ha i åtanke vid varje inlägg...

Klicka på "Läs hela inlägget" för att läsa vidare!
 

Hur gör du då rent konkret? Jo, du kan bl.a. använda s.k. "call-to-actions"-knappar på hemsidan, som gör det tydligt för besökaren var det finns mer information och/eller hur de kan gå vidare. Du kan länka texten, så det är lätt att klicka sig vidare. Du kan namnge dina bilder på ett sätt som lockar och som även gör din bild sökbar på Google. Naturligtvis kan dina bilder vara klickbara och leda till ett specifikt erbjudande eller en sida med mer information.

Guida dina besökare på bloggen och hemsidan så tydligt som möjligt! (bild från pixabay.com)

I Hemsida24:s blogginlägg "31 tips för ökad konvertering på din hemsida" kan du hitta mer information och få svar på de två huvudfrågorna 1) Vad vill du att de ska göra? 2) Hur får du dem att göra det?

Och precis som jag skrivit tidigare; prova dig fram successivt! Gör inte alla ändringar på en gång, utan utvärdera effekterna av varje enskild förändring.

Lycka till med "guidandet"!
hälsar Ulrika
 

Kommentera gärna: